Waarom UX onmisbaar is voor jouw bedrijf

Waarom UX onmisbaar is voorjouw bedrijf

Een simpele vertaling van UX is de kwaliteit van de gebruikerservaring die een klant heeft bij het gebruiken van digitale diensten en producten. Er zijn veel aspecten die kunnen bijdragen, maar ook afbreuk kunnen doen aan deze interactie. Wat jij natuurlijk wil weten: hoe ervaart mijn klant onze digitale interacties?

Waarom UX zo belangrijk is? Het antwoord hierop is: verbinding maken. Door gebruik te maken van de digitale producten en diensten, hoop je naast je eigen bedrijfsdoelen te behalen ook dat de behoeftes van de gebruikers te vervullen. De UX helpt je bij het maken van een product of dienst die waardevol, veelzijdig is en vooral goed voelt voor de gebruiker. Als je dit kan bereiken, neemt de betrokkenheid toe en stijgt de conversie en dus jouw omzet. Geweldig UX-design maakt het verschil tussen wel of geen marktleider zijn. Denk hierbij aan je ervaring met Google-, Amazon-, en Apple-producten. Apple was niet de eerste met een smartphone, net zoals Amazon niet de eerste e-commerce retailer was. Het verschil tussen deze merken en andere aanbieders, is dat zij de interactie met hun producten en diensten makkelijker en prettiger hebben gemaakt. Deze grote namen investeren miljoenen in de UX van hun producten. Dit draagt veel bij aan de verkoopcijfers en de omzetgroei.

Wat is het verschil tussen UI & UX?

UX en UI worden vaak van met elkaar verward. Wat is nu het verschil? Zoals eerder genoemd is UX de gebruikerservaring die de klant heeft met een product of dienst. UI gaat juist over hoe het product eruitziet. Het omvat het visuele ontwerp (denk hierbij aan kleuren en typografie), branding en lay-out. De UI draagt bij aan de UX. Kort gezegd: De UI is de User Interface, alles wat je kunt zien. De UX is de ervaring van het gebruik ervan.

Voordelen van een geweldig UX-design voor jouw bedrijf

Als je wilt dat je producten en diensten succesvol worden en blijven, is het aan te raden om een UX-onderzoek te doen. Een goed UX-onderzoek is doelgericht op het perspectief van jouw klanten. Het geeft inzicht in de behoeften van de gebruiker en geeft aan welke onderdelen (nog) meer waarde kunnen toe voegen. Het laat zien wat ervoor kan zorgen dat je klanten loyaler worden naar jouw merk en hoe je kan opvallen tussen jouw concurrenten.

Wat een sterk UX-design kan doen voor jouw bedrijf?

Welke voordelen kan een geweldig UX-design voor jouw bedrijf bieden?

Focus op de gebruiker en al het andere volgt.

1. Bedankt en kom nog eens terug!

In het Checkout Usability onderzoek van Baymard werd aangetoond dat 69,2% van de klanten de gevulde winkelwagen achterlaten zonder de aankoop af te ronden. In 9 jaar onderzoek ontdekte Baymard dat het ontwerp en het check-out proces de belangrijkste redenen zijn waarom gebruikers vertrekken zonder te kopen.

De grootste redenen voor vertrek waren:

  • Bijkomende kosten/toeslagen (o.a.. verzendkosten en BTW)
  • Verplicht aanmaken van een account
  • Te lang of ingewikkeld check-out proces

Een effectief UX-design verplaatst de gebruikers naar hun bestemming (de check-out) op de meest efficiënte manier. Als we de gebruikers niet voorzien van een goede navigatie, een overzichtelijke lay-out, een duidelijke beschrijving van de producten en aantrekkelijke call-to-action, ervaren zij het als een niet-gebruiksvriendelijk platform. We kennen allemaal dat moment waarop je online aankoop wil doen en denkt: “Waarom is dit zo omslachtig?!” Een slechte UX duwt jouw klanten zo hups in de gastvrije armen van de concurrenten. Als je jouw klanten een fijne gebruikerservaring biedt, is de kans dat ze jouw producten (blijven) aanschaffen groter.

Door het check-out proces zo simpel en optimaal mogelijk te maken, elimineer je zo veel mogelijk bronnen van frustratie, boosheid en verwarring. Als gevolg van deze goede service, krijg je een boost in conversies, een hogere omzet en tevreden terugkerende klanten.

2. Reduceer de kosten voor ontwikkeling, bug fixing en marketing in de toekomst.

Tijdens het ontwikkelen van een product of dienst doorloop je een aantal fases. Één daarvan is de UX-designfase. Deze omvat niet alleen het ontwerpproces zelf, maar ook onderzoek.

Dit onderzoek is belangrijk om te laten zien hoe je het volledige potentieel van een product of dienst kan bereiken. Daarnaast zal het UX-onderzoek (samen met een risico-evaluatie en identificatie van de doelgroep) inzicht geven in welke obstakels je moet vermijden bij het maken van het product. Het is algemeen bekend dat het veel goedkoper is om een issue te voorkomen dan om het op te lossen na de release. Software engineer Roger Pressman schrijft in Software Engineering: A Practitioner’s Approach dat wanneer je een issue wilt oplossen tijdens het ontwerpproces, het je $1 kost. Daarna geeft je $10 uit tijdens de ontwikkelingsfase en uiteindelijk $100 na de release.

Dit laat opnieuw zien hoe belangrijk het is om vanaf het begin rekening te houden met de onderzoeksresultaten van UX. Met deze onderzoeksresultaten kan je een geoptimaliseerd UX-design neerzetten en beperk je de kostenpost voor wijzigingen, verkoop en marketing in de toekomst tot een minimum.

Een positieve gebruikerservaring creëert langdurige relaties met de gebruikers die jouw product of dienst niet alleen willen kopen, maar ook willen promoten door het bijvoorbeeld aan te bevelen in sociale netwerken. Mond-tot-mondreclame is gratis, waardoor u geld bespaart op marketing.

3. Verhoog je ROI

Naast een verhoogde conversie ratio is een van de grootste voordelen van UX een verbeterde return on investment (ROI). Forrester wilde de waarde van de UX of een product evalueren en verklaren. In een rapport uit 2016, getiteld “The Six Steps For Justifying Better UX”, beweren ze dat elke dollar die wordt uitgegeven aan UX-design $100 oplevert.

Rendement van de investering
ROI of UX
Het rendement van de investering in UX-ontwerp in € 100 euro per € 1 investering.

Laten we eens kijken naar voorbeelden uit de praktijk van een aantal populaire bedrijven waarvan de ROI is gestegen na een grondig UX-inspectie.

Walmart heeft een periode gehad waarin zijn helemaal geen ROI hadden en zocht hiervoor een oplossing. Ze besloten om hun website volledig te herontwerpen. Na de make-over in 2018, groeide Walmart’s eCommerce verkoop met 43 procent. Ze werkten niet alleen aan de UI, maar investeerden ook veel in de UX, waardoor het winkelen anders aanvoelde. De website kreeg een nieuwe moderne look met een vereenvoudigde navigatie. Ze implementeerden een mobiele look voor de desktopversie met een hamburger menu in de header. De grootste verandering was de verbeterde personalisatie, zowel individueel als regionaal. Nu kunnen gebruikers aanbevolen items zien op basis van hun aankoopgeschiedenis en zien welke goederen populairder worden in hun omgeving.

Walmart Website Animation

Bank of America koos voor een soortgelijke aanpak en verbeterde hun bekroonde mobile banking app met een nieuw gepersonaliseerd dashboard waar gebruikers een snelle blik kunnen werpen op al hun financiën. Gebruikers kregen ook een nieuwe offline ervaring. Bank of America stelde gebruikers in staat om geld op te nemen door in te loggen op de app, een bedrag te kiezen om op te nemen, naar de dichtstbijzijnde geldautomaat te gaan en de reis af te ronden op het scherm van de geldautomaat door het invoeren van hun pincode. Na een investering in een UX-redesign, zag Bank of America een 45 procent stijging in online bankregistraties.

Prachtige cijfers, nietwaar? En dit alles door de implementatie van UX!

4. Aan de top van de SEO-ranglijst

De kwaliteit van de gebruikerservaring is nauw geïntegreerd met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Google streeft naar de beste zoekmachinetevredenheid en de ranking van jouw website is afhankelijk van hun beleid. Google is begonnen met het analyseren van “dwell time” (de hoeveelheid tijd die gebruikers besteden aan het lezen van een pagina), het succes van de user journey, het gedrag van de web navigatie en de patronen. Dit betekent dat hoe gebruiksvriendelijker de site is, hoe relevanter deze zal zijn voor Google. Vroeger konden SEO-managers websites vol gooien met trefwoorden en links om boven aan de ranglijst te komen. Tegenwoordig kan je niet meer om het algoritme heen. Zelfs als je jouw website volledig hebt geoptimaliseerd, kan deze op de tweede of derde pagina van de zoekresultaten terecht komen als het geen fijne UX heeft.

Soms hoeft een startup niet innovatief te zijn. Het kan een bestaand idee gebruiken en deze op een andere manier overbrengen. Er zijn duizenden apps en diensten die op elkaar lijken, maar er zijn er een paar die opvallend genoeg zijn om populair te worden. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is aantal basisbehoeften aanpakken en een goede UX aan bieden. Geef ze hetgeen waarvan ze zelf nog niet wisten dat ze nodig hadden en waar ze niet meer zonder kunnen/willen!

Kijk eens naar Airbnb en zijn inspirerende succesverhaal. Toen Airbnb op de markt kwam waren er al sterke concurrenten, maar Airbnb had een waardevol voordeel. Wat ze deden was het analyseren van de fouten van concurrenten, de pijnpunten van mensen, en soortgelijke diensten om klanten zich thuis te laten voelen.

Airbnb creëerde een sfeer van vertrouwen en loyaliteit door het volgende toe te voegen:

  • Geverifieerde foto’s om er zeker van te zijn dat de plaatsen echt bestaan en op de juiste locatie zijn.
  • Identiteitsverificatie op meerdere niveaus om identiteitsfraude te voorkomen en achtergrondcontroles uit te voeren
  • Links naar Facebook-accounts om kennis te maken met gasten/hosts
  • Superhost badges om gebruikers te helpen bij het vinden van eerlijke en top-rated hosts
  • Veilige betalingen, zodat gebruikers pas na het inchecken kunnen betalen
  • Beoordelingen over de ervaringen van andere gasten

Zo’n topervaring was de sleutel tot hun geweldige succes. Zelfs CEO Joe Gebbia geeft toe dat UX-optimalisatie van cruciaal belang was om een 35 miljard dollar-bedrijf te worden.

Conclusie

Wat we kunnen opmaken uit de ervaringen van bedrijven zoals AirBNB en Google, is dat we de voordelen van UX nooit moeten onderschatten. Investeren in UX-design is een slimme financiële zet want de winst op lange termijn omvat niet alleen een betere ROI, maar ook lagere marketing- en ontwikkelingskosten, betere klantenbinding en een hogere plaats op de Google-ranglijst. Zolang jij je UX geoptimaliseerd houdt, zal je in staat zijn om jouw concurrenten te overtreffen en te genieten van klantloyaliteit.

UI en UX Designer

Deel Bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer artikelen

Op zoek naar hulp bij Digitale Innovatie?

Laat van je horen