De 3 misvattingen van een Design Sprint

Zoals je misschien weet helpen wij bedrijven met het oplossen van problemen en het benutten van kansen. Dit doen we met een heel tof process genaamd een Design Sprint. Ben je hier niet bekend mee? Je kunt meer informatie hierover vinden op onze Design Sprint pagina.

Nu zijn wij niet de bedenkers van dit process. Dat is Jake Knapp, een knappe knop van Google Ventures. Wereldwijd zijn waanzinnig veel mensen enthousiast over dit prachtige hulpmiddel om oplossingen te bedenken voor complexe problemen in vijf dagen. Door de populariteit hiervan ontstaat er ook verwarring over wat het wel of niet is. Dit helderen we graag voor je op in dit artikel met de drie misvattingen over wat een Design Sprint is.

Misvatting #1

Met een Design Sprint maak je snel een MVP

Een MVP staat voor een Minimum Viable Product. Oftewel een versie van je product met het absolute minimale aanwezig. Nu is het waar dat dit mooie proces helpt te versnellen. Echter gaan ze niet over het maken van een MVP in vijf dagen. Als je verwacht dat je aan het eind van de sprint een bruikbaar design of code hebt zul je bedrogen uitkomen.

Design Sprints gaan over ideeën en concepten en is het het beste te gebruiken wanneer je het concept van een product of feature nog aan het bepalen bent.

Het is simpelweg een geweldige tool omdat ze ruimte maken om verschillende ideeën uit te proberen zonder angst van falen.

Misvatting #2

Je moet een uitdaging volledig begrijpen om hem op te lossen

In de echte grote-boze-mensen-wereld zijn problemen vaak ontzettend complex en moeilijk te definiëren. Over het algemeen zijn er dan ook meerdere manieren om deze op te lossen.

In een Design Sprint accepteren we dit en in plaats van te zoeken naar de betekenis en zin van het leven, zijn we bereid een aantal aannames te doen zodat we een experiment kunnen opzetten om te ontdekken of we de juiste richting zijn ingeslagen.

De insteek van een Sprint is niet om een perfecte oplossing te hebben aan het eind van de workshop maar om feedback te krijgen op een mogelijke oplossing. Middels te leren je hypothese snel te kunnen bevestigen of ontkrachten; Dat is waar het om gaat met een Design Sprint. Zo snel mogelijk te kunnen leren en vervolgens bepalen hoe je verder gaat.

Misvatting #3

De meeste mensen hebben niet de skills of creativiteit om met goede ideeën te komen

Fout. Mensen met verschillende achtergronden en beroepen lossen de hele dag op een creatieve manier problemen op.
Sommige hebben een natuurlijke aanleg ervoor maar iedereen kan hier gebruik van maken.

Een Design Sprint maakt van de “probleem-oplossende elementen” een proces wat je kunt herhalen. Mensen hebben allemaal ideeën, deze moet je echter valideren. De ideeën zijn er of komen er wel. Om ze echter snel om te zetten naar een testbare oplossing (prototype), dát is de kracht van een Design Sprint.

Welke misvattingen ben jij tegengekomen?

Ervaring met een Design Sprint? Dan zijn we reuze benieuwd welke misvattingen jij bent tegengekomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel Bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Meer Artikelen

Op zoek naar hulp bij Digitale Innovatie?

Laat van je horen